
čj. e302/24 – Text stížnosti  

Dobrý den,  

dne 29. 09. 2024 v hlavním zpravodajství (v 19:00) zazněla informace, že v Rakousku vyhrála 
"populistická a extrémistická" strana Svobodných. a) rozporuji tvrzení, že se jedná o 
extrémistickou stranu neboť se jedná o standardní stranu politického spektra, která je 
povolena tamními úřady. To, že političtí oponenti ji jako extrémistickou b) upozorňuji na 
nerovný přístup, který spočívá v záměrném užívání negativních "nálepek" u subjektů, jejichž 
názory nekonvenují s názorem redakce. Níže několik příkladů a postřehů. ČT používá spojení 
populistická, případně extrémistická u stran ANO, SPD, Trikolóra, Stačilo, KSČM, ale nepoužívá 
u podobně názorově vyhraněných politických stran. Nikdy jsem nezaznamenal, že by ČT 
hovořila o straně Piráti, jako o extrémistické ani v době, kdy se její vrcholní představitelé hlásili 
ke komunismu. Nezaznamenal jsem nálepkování u strany Zelených, byť jejich postoje za 
extrémní lze považovat. Zejména jejich postoj k hnutí 30 pro Prahu a podobným asfaltovým 
lepičům, kdy v podstatě schvalují protiprávní jednání. Nikdy jsem z úst redaktorů ČT neslyšel 
nálepkování "vítačských" stran, resp. stran s promigračním postojem. Nikdy jsem neslyšel 
nálepkování stran, které slibovali vyrovnaný rozpočet, ale schválili rozpočty silně deficitní. 
Zkrátka myslím, že nelze používat zjednodušujících negativních nálepek jen na vybrané 
politické subjekty, zatímco jiné budu nálepkovat pozitivně, jako demokratické, prozápadní, 
zodpovědné. Takové hodnocení vám vážení nepřísluší. Kdo je jaký nechte na občanech. Máte 
přinášet informace na jejichž základě si občané mají tvořit názor, tedy ne jako dnes, kdy nám 
říkáte, jaký názor na tu či onu stranu máme mít. Žádám proto o nápravu a prosím o ujištění, 
že již od tohoto nemístného jednání upustíte. Děkuji.  

 

S pozdravem  

Ing. Petr Kaššák 

 

 

 

 

 

 

 



čj. e302/24 – Odpověď Rady ČT 

Vážený pane inženýre, 

Rada České televize od Vás obdržela scžnost na reportáž informující o výsledku rakouských 
parlamentních voleb, která byla odvysílána dne 29. 9. 2024 v pořadu Událose na kanále ČT1. 
Ve své scžnose vyjadřujete nesouhlas s tvrzením, že Strana svobodných Rakouska je 
„populisecká a extremisecká strana“ a považujete toto označení za negaevní nálepku, jež 
redakce používá k označení subjektů nekonvenujících s jejími názory. Nadto také uvádíte, že 
Česká televize postupuje podobně i v případě českých polieckých stran a hnuc, když uvedené 
negaevní nálepky „populisecký“ či „extremisecký“ užívá podle Vás ve spojení s hnucm ANO, 
koalicí stran Stačilo a stranami SPD, Trikolóra či KSČM. Takový postup považujete za nemístné 
jednání, jež má dle Vás občanům říkat, jaký názor má občan na ten který poliecký subjekt mít 
a žádáte o nápravu takovéhoto jednání. 

 Ve spojitose s projednáním Vaší scžnose si Rada České televize vyžádala stanovisko 
generálního ředitele, a ten Radě kromě své odpovědi zaslal též vyjádření redakce k Vámi 
vzneseným námitkám. Rada měla také k dispozici záznam reportáže, která je předmětem Vaší 
scžnose. 

 Rada ČT pečlivě zvažovala nejen Vámi předloženou argumentaci, a i na základě 
shlédnuc dané reportáže došla k závěru, že způsob informování o výsledku rakouských 
parlamentních voleb není nijak v rozporu s normami usměrňujícími tvorbu zpravodajství ve 
veřejnoprávní televizi. Nejprve je nutné objasnit, že moderátorka Událosc Jana Peroutková 
během úvodu dané reportáže použila výrok: „V Rakousku podle odhadů vyhráli pravicoví 
populisté. Projekce přisuzují Svobodným 29 %.“ V daném kontextu chápe Rada ČT užic slova 
pravicoví jako zcela standardní přisouzení pozice na pravo-levém polieckém spektru, přičemž 
označení „populisté“ pak není vyjádřením názoru redakce zpravodajství České televize, ale 
označením běžně užívaným i dalšími respektovanými světovými médii (CNN, Polieco). Dané 
označení v souvislose se stranou FPÖ lze nalézt i v odborných publikacích z oblase politologie. 
Členové Rady ČT se však zároveň přiklání k názoru, že označení „populisté“ by v souvislose 
s polieckými subjekty nemělo být ve zpravodajství příliš nadužíváno a doporučují 
v jednotlivých případech pečlivé zvážení použic tohoto výrazu. 

  V případě označení „extrémisté“ posuzovala Rada ČT pasáž, v níž zpravodaj Jan Šilhan 
uvedl: „Vítěz s nálepkou extrémních populistů není pro ostatní strany žádanou nevěstou.“ 
Z kontextu využic označení „extrémní populisté“ vyplývá, že autor reportáže odkazuje na 
vnitropolieckou situaci v Rakousku. Nejedná se tak opět o prezentaci jeho vlastního názoru, 
ale spíše o zdůraznění faktu, že vnímání FPÖ ze strany polieckých konkurentů jako „extrémních 
populistů“ může tvořit překážku při tvorbě budoucí vládní koalice. Ačkoliv Rada České televize 
chápe Vaši osobní nespokojenost se způsobem prezentace výsledků rakouských voleb Českou 
televizí, nemůže se ztotožnit s tvrzením, že daný způsob informování byl jakkoliv nemístný. 

 Rada nebrala na lehnou váhu ani Váš názor na to, že stejná označení používá Česká 
televize účelově v případě Vámi jmenovaných českých polieckých subjektů. K tomuto bodu 



Vaší scžnose je nutné podotknout, že využívání výše zmíněných označení je vždy nutné 
posuzovat v celém kontextu jejich využic. Váš podnět ale bohužel neobsahuje konkrétní 
příklady nevhodného využic těchto zjednodušujících nálepek v souvislose s českými 
polieckými stranami a hnucmi, což nám znesnadňuje přijmuc konkrétního stanoviska. V 
obecné rovině však členové Rady ČT nejsou přesvědčeni, že by zpravodajství České televize 
způsobem označování českých polieckých stran a hnuc některé z těchto subjektů účelově 
poškozovalo. 

 Za Váš podnět si Vám však dovolujeme poděkovat, stejně jako za důvěru, s jakou se 
obracíte na Radu České televize. Vašeho zájmu o kvalitu zpravodajství veřejnoprávní televize si 
velice vážíme a doufáme, že vysvětlení, které Vám ve své odpovědi nabízíme, dostatečně 
odpovídá na Vámi vznesené námitky.  

  
 
S pozdravem 

 
 
  Mgr. Karel Novák 

     předseda Rady České televize 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 





čj. e302/24 – Stanovisko redakce  

Velice si vážíme zájmu o zpravodajské relace České televize. Pokud jde o námitku týkající se 
reportáže ze dne 29.9.24 o rakouských parlamentních volbách, v úvodu moderátor Maren 
Řezníček skutečně použil termín pravicově populisecká. V textu reportáže je pak ale konkrétně 
věta: „Vítěz s nálepkou extrémních populistů není pro ostatní strany žádanou nevěstou.“ Autor 
příspěvku tedy sám nenazývá stranu Svobodných extrémně populiseckou, ale zmiňuje, jak je 
tato strana nálepkována.  

Co se týká druhé čáse podnětu a zmínky o příkladech z českého polieckého prostředí, 
v tomto případě Česká televize nepoužívá upřesňující charakteriseky polieckých stran, které 
by divákům pomáhaly poliecká uskupení zařadit na levopravém ideologickém spektru. Česká 
televize, jako vysílatel na území České republiky, informuje o českých polieckých stranách, 
které jsou českým divákům dobře známy. Diváci se k nim mohou různým způsobem svobodně 
vztahovat a vytvořit si na ně jasný názor. Není proto třeba ve vysílání uvádět, jestli se jedná o 
stranu pravicovou, levicovou, či stranu krajně levicovou/pravicovou, obsazující extrémní pól 
ideologického spektra. To je odlišnost od zahraničních polieckých stran, které nemusí být 
většinové společnose známy. Proto je možné se ve vysílání setkat s cm, že u těchto stran jsou 
uváděny upřesňující ideologické charakteriseky. 

 
Kamil Švec 
analyek/dramaturg Zpravodajství a publiciseky ČT 


